تحصیل در اروپا

تحصیل در اروپا و دانشگاه های جمهوری چک

تحصیل در اروپا

تحصیل در اروپا و دانشگاه های جمهوری چک

تحصیل در لهستان

جمعه, ۱۰ آبان ۱۳۹۸، ۰۴:۴۶ ب.ظ

تحصیل در لهستان

لهِستان کشوری است در مرکز اروپا، از غرب با آلمان، از جنوب غربی با جمهوری چک، از جنوب با اسلوواکی، از شمال شرقی با لیتوانی و روسیه (منطقه برون‌بومی کالینینگراد)، از شرق با بلاروس، از جنوب شرقی با اوکراین و از شمال با دریای بالتیک همسایه است. مساحت این کشور عددی بالغ بر ۳۱۲٫۶ هزار کیلومتر مربع است که آن را شصت و نهمین کشور بزرگ جهان و نهمین کشور بزرگ اروپا کرده‌است. همچنین با جمعیت ۳۸٫۵ میلیون نفری این کشور سی و چهارمین کشور پرجمعیت جهان، هشتمین در قاره اروپا و ششمین در اتحادیه اروپایی می‌باشد. لهستان با حاکمیتی متمرکز دارای ۱۶ استان است و پایتخت آن ورشو نام دارد.

 

تحصیل در لهستان

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، سیستم آموزش عالی لهستان از سیستم استاندارد اروپا پیروی کرده و بنابراین دارای سه مقطع اصلی:

لیسانس

 فوق لیسانس

دکتری

می‌باشد.

 البته برای مقطع فوق لیسانس یا همان کارشناسی ارشد مدل‌های مختلفی از این مدرک وجود دارد. برای مثال فارق‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی و هنر مدرک MA که مخفف Master of Arts می‌باشد را دریافت می‌کنند و فارق‌التحصیلان رشته‌ی معماری مدرک MEA را دریافت می‌کنند؛ که مخفف Master Engineer Architect می‌باشد. لازم به ذکر است که سیستم آموزش عالی لهستان از سیستم انتقال و اعتبار واحد‌های درسی اروپا پیروی می‌کند؛ که این امر روند تحصیل در لهستان را بسیار تسهیل می‌بخشد. این امر بدین معناست که دانشجویان در صورت تمایل و در هر مقطع تحصیلی می‌توانند رشته و یا دانشگاه خود را عوض کنند و واحدهای گذرانده شده را در دانشگاه دیگر تطابق بدهند.

 

موسسات آموزشی در کشور لهستان به دو گروه عمده تقسیم می‌شوند:

دانشگاه‌

موسسات آموزشی.

 رشته‌های ارائه شده در دانشگاه‌ها بیشتر به صورت تئوری بوده و در پایان تحصیل شما مدرک کارشناسی ارشد یا diploma of completion of uniform master-level studiesدریافت می‌کنید. رشته‌های ارائه شده در دیگر موسسات آموزشی بیشتر جنبه تکمیلی داشته و شامل دوره‌های عملی می‌شوند. بنابراین پس از پایان دوره‌های عملی شما مدرک کارشناسی ارشد تکمیلی یا diploma of completion of complementary magister-level studies دریافت خواهید کرد.

تحصیل در لهستان چه مزایایی به همراه دارد؟

دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در لهستان بیش از ۲۰۰ رشته را به زبان انگلیسی و برای مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند. شما برای تحصیل در لهستان و به زبان انگلیسی به مدرکی معتبر چون آیلتس و یا تافل نیاز خواهید داشت. معمولا برای اکثر رشته‌ها نمره‌ی ۶.۵ آیلتس قابل قبول می‌باشد.

رشته‌هایی چون مهندسی و معماری، علوم کشاورزی، هنر، بیزینس یا مدیریت بازرگانی، زبان‌های خارجی، علوم طبیعی و علوم اجتمایی به زبان انگلیسی و بعضا به زبان آلمانی ارائه می‌شوند. مشخصا برای هر یک از رشته‌های ذکر شده، زیرشاخه‌های متعددی نیز ارائه می‌شود. به طور کلی پرطرفدارترین و محبوب‌ترین رشته‌ها، مهندسی و مدیریت بازرگانی هستند که به ترتیب ۷۰ و ۵۰ رشته برای هر یک در دانشگاه‌های لهستان موجود می‌باشد.

 

موسسات آموزشی لهستان در سراسر اروپا از لحاظ سطح علمی و انجام امور تحقیقاتی بسیار مطرح هستند. برای مثال دو دانشگاه Jagiellonian و دانشگاه ورشو در بین رنکینگ ۴۰۰ دانشگاه‌ برتر دنیا قرار دارند.

شهریه و مدت زمان تحصیل در لهستان

تحصیل در لهستان و در دانشگاه‌های دولتی برای دانشجویان لهستانی کاملا رایگان می‌باشد. البته بسیاری از دانشجویان خارجی دیگر نیز به کمک بورس‌های تحصیلی چون اراسموس، می‌توانند از تحصیل در لهستان به صورت رایگان بهره ببرند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بورس‌های تحصیلی لهستان با مشاوران آسپیان تماس بگیرید.

به طور کلی شهریه یک سال تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد مبلغی حدود ۲ تا ۳ هزار یورو برای هر سال تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی و ۳تا ۴ هزار یورو در موسسات خصوصی تعیین شده است. همانطور که مشاهده می‌کنید با توجه به کیفیت و سطح علمی دانشگاه‌ها تحصیل در لهستان در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های اروپایی بسیار مقرون به صرفه می‌باشد.

تحصیل در لهستان و در مقطع کارشناسی ارشد، معمولا از یک سال و نیم تا دو سال تحصیلی به طول خواهد انجامید. اگرچه تحصیل در لهستان در برخی رشته‌ها مانند رشته‌ی پزشکی و زیرشاخه‌های آن ممکن است تا دو سال و نیم نیز به طول بی‌انجامد. دانشجویان پس از اتمام تحصیل ( به معنی گذراندن واحدهای اجباری هر رشته) و قبل از اقدام به اخذ پذیرش برای مقاطع بعدی، یعنی دکتری و پسا دکتری جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد خود، موظف به ارائه یک پایان‌نامه یا پروژه هستند.

سال تحصیلی در دانشگاه‌های لهستان معمولا به دو ترم تقسیم شده و در پایان هر ترم امتحانات واحد‌های گذرانده شده برگزار خواهد شد. ترم پاییزی از ماه اکتبر آغاز شده و تا اواسط ماه فوریه به طول خواهد انجامید. ترم بهار از اواسط ماه فوریه آغاز شده و در ماه ژوئن به پایان می‌رسد.

منبع :

aspiyangroup.com

fa.wikipedia.org

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی