تحصیل در اروپا

تحصیل در اروپا و دانشگاه های جمهوری چک

تحصیل در اروپا

تحصیل در اروپا و دانشگاه های جمهوری چک

بورسیه تحصیلی دانشگاه های جمهوری چک

دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۰۲:۵۷ ب.ظ

بورسیه تحصیلی دانشگاه های جمهوری چک

جمهوری چک با دارا بودن بهترین امکانات آموزشی و رفاهی تحصیل در اروپا را برای بسیاری از متقاضیان ممکن کرده است. پیش از انجام مهاجرت تحصیلی یک مسئله­ ی مهم ذهن دانشجویان را به خود مشغول می ­کند و آن موضوع هزینه ­های تحصیل است. در جمهوری چک می­توانید با پرداخت کمترین هزینه­ ها نسبت به دیگر کشور­های اروپایی، مشغول به تحصیل شوید و حتی با دارا بودن شرایط، از بورسیه­ های تحصیلی آن کشور استفاده کنید. در این مقاله شرایط اخذ بورس تحصیلی از کشور چک را بررسی می­ کنیم.

 

 

بورسیه تحصیلی چیست؟

در یک تعریف ساده، بورسیه­ی تحصیلی به کمک­های مالی­ اطلاق می­شود که از سوی مراکز علمی، مؤسسات  و یا دانشگاه­ها به دانشجویان داده می­شود، در حالی که دانشجو مکلف به بازپرداخت آن نخواهد بود. ممکن است این کمک هزینه صرفاً مربوط به شهریه­ی دانشگاه باشد یا حتی هزینه­ های زندگی روزمره­ی او را هم پوشش دهد. به طور معمول بورسیه ­های تحصیلی از سوی دولت­ها و توسط دانشگاه­ها تخصیص داده می­شود.

 

شرایط عمومی اخذ بورسیه از جمهوری چک

  1. لازم است تا متقاضیِ دریافت بورسیه، از روزمه و پایه­ی علمی پُربار و بالایی برخوردار باشد. این شاید مهم­ترین شرط اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه­های چک باشد. رزومه­ی علمی متقاضی، باید مسئولان دانشگاه را متقاعد کند.
  2. سن دانشجویی که تقاضای بورسیه­ داده است بسته به قوانین هر دانشگاه نباید از حدی بیشتر باشد. در کل پایین بودن سن فرد متقاضی با دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه­های چک، رابطه­ی مستقیم دارد.
  3. معدل آخرین مدرک تحصیلی فرد متقاضی، برای مسئولان بررسی کننده­ی صلاحیتِ وی، از اهمیت ویژه­ای برخودار است.
  4. نمره­ی بالای آزمون­های معتبر زبان (آیلتس و تافل) نیز در اخذ بورسیه­ی تحصیلی نقش بسزایی را ایفا می­کند.

 

اقدام برای اخذ بورسیه تحصیلی از چک

دو راه برای اقدام جهت اخذ بورس تحصیلی وجود دارد:

  1. هر دانشگاه بسته به شرایط خود، بورسیه­های تحصیلی را در دوره­های زمانی مشخص بر روی سایت خود قرار می­دهد. دانشجو می­تواند با مراجعه به سایتِ دانشگاه­های مقصد، رأساً با ارسال رزومه­ی خود برای اخذ بورسیه از دانشگاه اقدام کند. در این راه مشاوران مجرب و با تجربه­ی گروه آسپیان می­توانند بهترین و امین­ترین راهنما برای شما در این زمینه باشند.
  2. اگر طالب گذراندن دوره­ی دکتری در یکی از دانشگاه­های چک هستید لازم است ابتدا در یکی از دانشگاه­های آن کشور نظر یک استاد راهنما را با ارائه­ی رزومه­ی خود جلب کنید، سپس با تأیید وی  از بورسیه­ی تحصیلی جمهوری چک در مقطع دکتری بهره­مند شوید.

 

شرایط خاص اخذ بورسیه از جمهوری چک

  1. دوره­ ی کارشناسی:

به علت تراکم بالای متقاضی در این دوره، اخذ بورسیه در مقطع کارشناسی کار ساده­ای نیست و تنها شامل دانشجویان ممتاز یا افرادی با شرایط علمی بالا می­شود. به هر ترتیب ارائه­ ی مقالات و مدارک شرکت در مسابقات علمی می­تواند در رأی داوران تأثیر مثبت داشته باشد.

مهم­ترین بورسیه­های تحصیلی کارشناسی در جمهوری چک:

  1. بورسیه نسل بعدی: این بورسیه تا سقف 30 درصد از هزینه­های تحصیل را پشتیبانی می­کند.
  2. بورسیه تحصیلات کالج سالانه Hach & Rose LLP: این بورسیه حداکثر 5000 دلار پول در اختیار دانشجو می­گذارد.

 

  1. دوره­ ی کارشناسی ارشد:

اخذ بورسیه تحصیلی از جمهوری چک در دوره­ی کارشناسی ارشد نیز کار ساده­ای نیست. چرا که تعداد بورسیه­های غیرِ دکتری بسیار پایین و تقاضا برای دریافتشان بسیار زیاد است. به عنوان مهم­ترین شرط اخذ بورسیه تحصیلی در دوره­ی کارشناسی ارشد می­توان به نمره­ی بالای 6.5 آیلتس اشاره کرد.

مهم­ترین بورسیه­های تحصیلی کارشناسی ارشد جمهوری چک:

  1. کمک هزینه تحصیلی IBG-2019: سقف کمک مالیِ این بورسیه 2999 دلار است که اعلام درخواست آن از سمت خود دانشجو و سایت دانشگاه نیز قابل اجرا است.
  2. بورسیه تحصیلی photo: این بورسیه در جمهوری چک به شکل سالی یک بار و تا سقف 1500 دلار پرداخت می­شود.
  3. کمک هزینه تحصیلی Servicescape 2019: این بورسیه تا سقف 1000 دلار به دانشجو پرداخت می­شود و از شروط اصلی دریافت آن ارائه­ی مقالات معتبر است.

 

  1. دورره­ ی دکتری:

بیشترین بورسیه­ های تحصیلی جمهوری چک در دوره­ی دکتری متمرکز است. لازم است بعد از فراهم کردن رزومه­ی قابل قبول، ابتدا با استاد راهنما صحبت کنید، چرا که تأیید او در دریافت بورسه­ی تحصیلی دوره­ی دکتری از هر شرط دیگری مهم­تر است. از دیگر شروط مهم اخذ این بورسیه، دارا بودن نمره­ی آیلتس بالای 7 و همچنین مقالات ISI است.

مهم­ترین بورسیه­های تحصیلی دکتری جمهوری چک:

  1. بورسیه تحصیلی com: این بورسیه که صرفاً برای مخارج تحصیل پرداخت می­شود، نهایتاً 2000 دلار خواهد بود.
  2. کمک هزینه تحصیلی DAAD Germany: در این نوع از ورسیه به دانشجو پولی پرداخت نمی­شود اما در عوض فرد دارنده­ی بورس می­تواند از کتاب­های آموزشی، آزمون­ها و کلاً آموزش رایگان در رشته­ی پذیرفته شده بهرمند شود.
  3. بورسیه تحصیلی آینده com: دانشجو می­تواند با اثبات فعالیت­های خود در زمینه­های حسابداری، تجارت و امور ریاضی، تا سقف 1000 دلار پول دریافت کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی