تحصیل در اروپا

تحصیل در اروپا و دانشگاه های جمهوری چک

تحصیل در اروپا

تحصیل در اروپا و دانشگاه های جمهوری چک

رشته های تحصیلی دانشگاه های جمهوری چک

پنجشنبه, ۴ مهر ۱۳۹۸، ۰۸:۴۵ ب.ظ

رشته های تحصیلی دانشگاه های جمهوری چک

جمهوری چک یک کشور چند بعدی است. این کشورِ نسبتاً تازه مستقل شده با تکیه بر فرهنگ و هنرِ غنی و عمیق خود، تقریباً در تمام ابعاد پیشرفت­های محسوسی داشته است.  از پیشرفت در صنعت و علوم پزشکی گرفته تا پیشرفت در بالا بردن سطح کیفیت زندگی. از این میان، یکی از پیشرفت­های قابل ستایش جمهوری چک، پیشرفت در بالا بردن سطح کیفی آموزش عالی و تربیت دانشجو­ در اکثر رشته­های معتبر در سطح بین المللی است. به طوری که امروزه رشته­های تحصیلی دانشگاه­های چک، سالانه چند صد هزار دانشجو را به جمهوری چک جذب می­کند. رشته­هایی که در دانشگاه­های چک در کنار هزینه­های منطقی و بعضاً پایین زندگی در آن کشور، با بالا­ترین سطح کیفی بعضاً به صورت رایگان به دانشجویان تدریس می­شود.

 

 

رشته ­های پزشکی و زیر شاخه­ هایش دانشگاه­ های جمهوری چک

جمهوری چک در تدریس رشته­های پزشکی و زیر­شاخه­هایش در اروپا جایگاه بسیار بالایی دارد. به این نکته توجه داشته باشید که مدارک پزشکی­ای که دانشگاه­های چک صادر می­کنند مورد تأیید آمریکا، کانادا و بسیاری از کشور­های اروپایی است. بنابراین فارغ­التحصیلان دانشگاه­های چک می­توانند در کشورهای مختلف مشغول به کار شوند. 4 دانشگاه در کشور جمهوری چک در زمینه­ی تربیت دانشجویان در رشته­های یاد شده فعال می­­باشند که از این میان سه دانشگاه مورد تأیید وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران است. دانشگاه چارلز Charles university in prague با رتبه جهانی 317 و دانشگاه ماساریک Masaryk university و دانشگاه پالاکی Palacky university in Olomouc مورد تایید وزارت بهداشت ایران می­باشند. پیش از تحصیل پزشکی در کشور چک لازم است تا دوره­ی پیش پزشکی را در بازه­ی زمانی 6 یا 9 ماهه در یکی از کالج­های این کشور بگذرانید.

رشته­ های فنی و مهندسی دانشگاه­های چک

از ویژگی­های مهم تحصیل در رشته­های فنی و مهندسی در جمهوری چک این است که مدارک ارئه شده توسط این دانشگاه­ها اکثراً مورد تأیید مراکز بین المللی و اخصاً اروپایی است. بنابراین فارغ­التحصیلان رشته­های مهندسی در چک، می­توانند در اکثر کشور­های اروپایی مشغول به کار شوند. از مهم­ترین رشته­های فنی و مهندسی که در دانشگاه­های چک تدریس می­شوند می­توان به  مهندسی برق، مهندسی پزشکی، مهندسی مخابرات، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، مهندسی مواد، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی کامپیوتر و... اشاره کرد. این رشته­ها در دانشگاه­های فنی و مهندسی چک در سه سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجویان تدریس می­شود که از مهم­ترین آن­ها می­توان به دانشگاه چارلز جمهوری چک Charles، موسسه تکنولوژی شیمی پراگ جمهوری چک، دانشگاه فنی و مهندسی پاردوبیس Pardubice ، دانشگاه فنی و مهندسی وست بوهمیا West Bahemia، دانشگاه فنی و مهندسی لیبریک Liberec، دانشگاه فنی و مهندسی استراوا Ostrava، دانشگاه ملی مهندسی بوهمیا Bohemia، دانشگاه فناوری برنو Brno، دانشگاه کشاورزی و جنگلداری مندل Mendel جمهوری چک اشاره کرد.

رشته­ های هنری دانشگاه­ های چک

کشور جمهوری چک به علت فرهنگ غنی و پرورش هنرمندان بزرگی چون کارل هونیک، میروسلاو هالوب، مارتین کوکوسین، ولادیسلاو وانسورا، بهومیل هرابال، میلان کوندرا، تانیا فیشرووا، فرانتس کافکا، یان اسویراک و بسیاری دیگر از بزرگان عرصه­ی فرهنگ و هنر، جایگاه بالایی در تربیتِ و پرورش هنرجویان و دانشجویان هنر دارد. از مهم­ترین دانشگاه­های هنری کشور جمهوری چک می­توان به دانشگاه چارلز Charles و دانشگاه علوم انسانی و هنر استراوا Ostrava اشاره کرد.

رشته ­های علوم انسانی دانشگاه­ های چک­

رشته­ های علوم انسانی نیز از دیرباز در کشور چک مورد توجه بسیاری از فرهیختگانی بوده است که چه اصالتاً چکی بوده­اند و چه به قصد تحصیل در رشته­های علوم انسانی به چک مهاجرت کرده­اند. از آن میان می­توان به بزرگانی چون جوزف دوبروفسکی، آنتون گیندلو، ژان هوس، فردیناند  استولیتزکا، ماتیاس از تراکای، ادوارد بنیس، هنری کوسرا، لوبوکیر مالتیچ، اوتا سیک، ایوانا تهمت، پیتر تومکا و بسیاری دیگر از دانشمندان علوم انسانی اشاره کرد. مهم­ترین دانشگاه­­هایی که در این زمینه در جمهوری چک مشغول به کار هستند عبارت­اند از:  دانشگاه چارلز جمهوری چک Charles، دانشگاه توماس باتا، دانشگاه جان اوانجلیتسا پورکین، دانشگاه J.A.Kamensky پراگ، دانشگاه علوم تربیتی چک در پراگ (CUP)، دانشگاه علوم انسانی و هنر استراوا Ostrava و دانشگاه علوم انسانی سیلسیان Silesian.

 

منبع:
www.aspiyangroup.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی